Všichni jsme to někdy zažili. Dochází vám místo na iPhonu či iPadu a nutně potřebujete natočit nové video nebo stáhnout nějakou větší aplikaci. Problém může nastat i při přechodu na nový systém či větší aktualizaci. Co v takových případech dělat? Jak si jednoduše a rychle uvolnit paměť na iOS zařízení?

iOS a iPadOS analyzují, kolik místa zabírají jednotlivé aplikace, a sledují tak využití úložiště ve vašem zařízení. Když v zařízení začne docházet úložný prostor, automaticky při instalaci aplikací, aktualizaci iOS nebo iPadOS, stahování hudby, nahrávání videí a dalších akcích uvolňuje místo.

Může například odstraňovat některé položky, jako třeba streamovanou hudbu a videa, soubory uložené na iCloud Drivu nebo nepotřebné části aplikací. Odstraňuje taky dočasné soubory a maže mezipaměť zařízení. Maže ale jenom takový obsah, který se dá znova stáhnout nebo který už není potřeba.

Kontrola využití paměti

Přejděte do Nastavení > Obecné > Úložiště: [zařízení]. Může se zobrazit seznam doporučení pro optimalizaci úložiště zařízení. Pod ním uvidíte seznam nainstalovaných aplikací včetně toho, kolik místa zabírají. Klepnutím na název aplikace zobrazíte další informace o tom, jak využívá místo. Do využití se nemusejí započítat data v mezipaměti a dočasné soubory.

paměť

V podrobném zobrazení můžete:

  • Odložit aplikaci, čímž uvolníte místo, které využívá, ale necháte si na zařízení její dokumenty a data. U aplikace se objeví ikona obláčku se šipkou (iCloud)
  • Smazat aplikaci, čímž ji úplně odstraníte spolu se všemi jejími daty.
  • U některých aplikací se může dát smazat i jenom část jejich dokumentů nebo dat.

Pokud je zařízení skoro plné a nemůže uvolnit žádné místo, může se vám zobrazit upozornění „Úložiště je téměř plné“. V takovém případě si projděte doporučení ke správě úložiště nebo sami odeberte nějaký obsah, který už nepoužíváte.

Z vlastní zkušenosti doporučuji začít u her, videí, fotek a nepotřebných filmů, které máte stažené do zařízení, například z iTunes Store nebo Netflixu. Velkou část kapacity paměti mohou zabírat i přílohy stažené ze Zpráv (videa) nebo přílohy emailů. Jako vždy můžete využít i jiné cloudové služby, například Dropbox, Google Disk nebo One Drive.

Kategorie obsahu

Obsah zařízení je rozdělen do těchto kategorií, který vidíte v přehledném grafu:

  • Aplikace: Nainstalované aplikace a jejich obsah, obsah uložený v adresáři V mém iPhonu/iPadu v aplikaci Soubory a stažené položky v Safari.
  • Fotky: Fotky a videa uložené v aplikaci Fotky.
  • Média: Hudba, videa, podcasty, vyzvánění, obaly alb a hlasové záznamy.
  • Mail: E-maily a jejich přílohy.
  • Knihy: Knihy a PDF dokumenty v aplikaci Knihy.
  • Zprávy: Zprávy a jejich přílohy.
  • iCloud Drive: Obsah z iCloud Drivu stažený lokálně do tohoto zařízení. Tento obsah nejde mazat automaticky.
  • Jiné: Neodstranitelné mobilní zdroje, jako hlasy Siri, písma, slovníky, neodstranitelné protokoly a mezipaměti a index Spotlightu, a systémová data, jako Klíčenka a databáze CloudKitu. Systém nemůže mazat soubory v mezipaměti.
  • Systém: Místo obsazené operačním systémem. To se v závislosti na vašem zařízení a modelu může měnit.

paměť

Doporučení pro optimalizaci úložiště

V Nastaveních v části Úložiště vám zařízení může nabízet doporučení, jak optimalizovat úložný prostor. Klepnutím na Zobrazit vše zobrazíte všechna doporučení pro vaše zařízení.

Přečtěte si popis každého doporučení, a pokud ho chcete přijmout, klepněte na Zapnout. Anebo na něj klepněte a podívejte se, jaký obsah můžete smazat.

Přijďte na naše fyzické/online kurzy

Pokud hledáte další tipy/triky, jak pracovat s iPhonem, iPadem či vaším MacBookem, tak můžete dorazit na některý z našich kurzů. Většinu z nich nabízíme i v online podobě. Stačí si vybrat téma a přihlásit se.